Monday, October 21, 2013

AMALKAN PENGAMBILAN VITAMIN C YANG CUKUP UNTUK TUBUH BADAN!


Tertanya-tanya bukan kenapa kita perlu mengamalkan pengambilan Vitamin C yang cukup untuk tubuh badan kita sehari-harian. Jangan risau, jom baca kenapa kita memerlukan vitamin C yang cukup dan kenapa mesti cukup?? :) 

Tubuh manusia memerlukan 2000mg paling maksimum vitamin C di dalam badan kita untuk sehari, tetapi usahlah kita binggung memikirkan bagaiman nak mendapat jumlah vitamin C begitu untuk badan kita. Sebab itu la Vitamin c terdapat dalam 300mg, 500mg dan seterusnya bukan. Tetapi kajian mengatakan 500mg pengambilan vitamin C dalam sehari sudah memandai. kenapa?? Vitamin C juga terdapat di dalam pemakan seharian kita, seperti buah-buahan dan sayur-sayuran. Dengan pemakanan yang tidak teratur dalam sehari, kita memerlukan pengambilan vitamin c untuk membantu membekalkan vitamin C yang cukup di dalam badan kita. Sementara itu, saya mengalakkan kita mengamalkan pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan didalam kehidupan seharian kita dan di support oleh vitamin C.




Heran bukan? kenapa pulak mesti ambik kedua2nya sekali? ni adalah soalan bagi anda diluar sana? Cukup kah pengambilan vitamin C anda dengan pengambilan 9 sajian buah-buahan dan sayur-sayuran sehari? menurut kajian 10-20% orang dewasa mampu konsume buah-buahan dan sayur-sayuran yang cukup setiap hari. Anda pulak bagaimana? adakah kita tergolong di dalam 10-20% ni atau 80-90% yang tidak cukup pengambilan buah dan sayuran? tepuk dada tanya selera pasti kita tahu jawapannya. :) 




Saya seorang yang sangat gemar dalam pengambilan buahan dan sayuran dalam hidangan saya, tetapi cukup kah? sehari mungkin sy cukup berdisplin mengambil at least 500mg hanya dari pemakanan, tetapi dengan keadaan kerja yang sibuk maka pemakanan sy juga tergolong di dalam 80-90% tidak mengambil vitamin C yang cukup untuk badan. Sebab itu dengan pengambilan supplement vitamin C dan pemakanan saya setiap hari amat membantu sy mengekalkan vitamin C yang cukup untuk badan sy. Saya bukan la nak mebanggakan diri, tetapi kengkawan saya kat luar sana selalu puji kulit sy ni licin dan cantik, serata pulak tuuu...hehehe dah la.taknak lebih2 nanti org mau muntah dengan ayat masuk bakul angkat sendiri ni. :) jangan rasa annoying ya.. keep baca. :)

Anda tidak gemar makan sayur? ada pun buah hanya beberapa jenis sahaja bukan? macamana nak cukupkan vitamin C di dalam badan anda? mula risau?



Mungkin anda bukan pengemar sayur? tetapi adakah anda pengemar jus? jus oren, jus epal, dan segala jus buah-buahan la. ni tips tau untuk "UN-pengemar" sayuran atau takda masa la nak makan buah bagai... so amalkan la pengambilan jus. Takda la sy ckp dengan pengambilan jus dah memadai. dah cukup dah vitamin c dalam badan tu? so amalkan minum jus buah-buahan dan pengambilan supplement Vitamin C ini maka cukup la vitamin c dalam badan kita sehari. Happy tak? 

Kenapa kita di galakkan mengambil vitamin C yang cukup? apakah manfaat cukup vitamin C didalam badan? untuk info kenapa dan mengapa tu klik sini 

Pesanan terakhir saya, amalkan kehidupan yang sihat mencegah lebih baik okey. Kepada pembaca setia, minum air banyak setiap hari at least 3000ml sehari pastu jangan suka amalkan minum air sejuk(dari peti sejuk). 

No comments:

Post a Comment